Kaupunki on tähän asti rahoittanut leasingillä vain laitteita, koneita ja ajoneuvoja. Nyt ollaan siirtymässä toimitilojen osalta kuntalaisten kannalta kalliisiin pitkäaikaisiin vuokrasopimuksiin. Muutos on tapahtunut takinkäännön Suomen ennätysvauhdilla. Sillä vielä kaksi päivää aikaisemmin mm. kaupunginhallituksen puheenjohtaja vastusti leasingrahoitusta julkisesti Kouvolan Sanomassa, mutta kokouksessa toimi jo leasing-rahoituksen takuumiehenä.
Leasingrahoitus on aina kalliimpaa rahoitusta kuin kaupungin ottama laina Kuntarahoituksesta, koska projektirahoitusmuotona leasingyhtiöiden hallinto ja dokumentaatio ovat aina raskaita ja kalliita. Leasingyhtiön tulee myös tuottaa voittoa ja maksaa osinkoja. Lisäksi kaupunki häviää poistojen tuoman verohyödyn rahoitusyhtiölle.
Rahoitettavan kohteen riskit kantaa aina lopulta asiakas. Leasingrahoitus lisää kaupungin talousriskiä tuntuvasti, koska leasingsopimus ei jousta tarpeen mukaan. Leasingsopimuksen lopussa on kaupungilla mahdollisuus ostaa kohde markkinahintaisella, ei siis kirjanpidollisella, jäännösarvolla. Kiinteistön hinnan nousu jää rahoitusyhtiön eduksi. Mikäli kaupunki ei tuolloin tarvitse rahoittamaansa kohdetta, on solmittava jatkoleasingsopimus tai etsittävä kohteelle ostaja. Kuinka kalliiksi rakennettava kohde lopulta kaupungille tulee, riippuu lainan laskentatavasta ja kokonaiskuluista sekä siitä, miten kohde kilpailutetaan. Leasingrahoituksen yksi perusta on todennäköisesti sen mahdollistama rakentamisen ja rahoituksen yhdistäminen, niin kuin kuuluisissa Poliisitalojen tapa-uksissa.
Kokouksessa leasingrahoitusta esitelleeltä rahoittajalta kysyttiin, onko hän rahoittanut oman talonsa leasingrahoituksella. Rahoittaja ei pitänyt sitä itselleen järkevänä, koska katsoi haluavansa jättää jälkipolville myös omaisuutta. Meillä kaupunginhallitus ei halua jättää tuleville sukupolville omaisuutta rasitteeksi, ainoastaan pitkäaikaisia ja kalliita vuokrasopimuksia.
Koska kokouksessa näytti siltä, että kaupunginjohtajan ehdotus jää voimaan esitin leasingin käytön hylkäämistä. Heti vastaehdotukseni jälkeen kaupunginjohtaja muutti ehdotustaan siten, että jokainen investointi tuodaan erikseen hallitukseen. Valitettavasti kukaan ei kannattanut muutosehdotustani ja vuokraaminen kalliilla leasingillä jäi mahdollisuutena voimaan.
Ilman muutosesitystäni olisi leasingrahoitukselle avattu ovi ja rahoitettu tulevaisuudessa kaikki kalliit kohteet, myöskin Ratamo ja sen vaatimat kymmenien miljoonia maksavat kunnallistekniikan muutokset liikennejärjestelyineen.
PK-lehti 13.2.2013
Suurenna klikkaamalla kuvaa |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti