Kouvolassa Lasten ja nuorten lautakunta on delegoinnut päätösvaltansa siten, että jos päätöksen tehnyt viranhaltija ei itse muuta päätöstään, niin seuraava valitusaste on hallinto-oikeus. Näin ainakin saamani viranhaltijan selvityksen mukaan.
Viranomaisen kannalta hyvää nykyisessä käytännössä on se, että useimmat viranomaispäätökseen tyytymättömät hyytyvät jo kalkkiviivoille. Kuinka moni esimerkiksi kielteisen koulukyytipäätöksen saanut jaksaa lähteä valittamaan hallinto-oikeuteen? Onko tämä myöskään oikeanlaista oikeuslaitoksen käyttöä?
Niinpä pelkkä koulukyytiohjeiden uusiminen ei riitä.
KS 9.4.2014 verkkolehti, Epäselvä koulukuljetusten ohjeistus korjataan kuntoon ->
Itse koulukyydistä on juttua aiemmin tässä blogissa Koulukyyti on oikeutettu ->, Koulukuljetuspäätös ei ollut aprillipila -> ja Koulumatkakyyti nyt KHO:ssa ->
Asiaa käsitteli vielä KS 9.4.2014 KHO ratkoo riitaa koulumatkan pituudesta ->
Ongelman lähtökohta on Lasten ja nuorten lautakunnan 20.2.2013 §21 Viranhaltijoiden päätösvalta ja viranomaistehtävien hoito kasvun, kehityksen ja oppimisen palvelussa (perusopetus)->
Ongelma tulee kohdasta:
Katso liite no 7 ->
Vaikka sinänsä on järkevää, että päätöksen tekee viranhaltija, niin oikaisuvaatimuksen tekeminen lautakunnalle pitäisi olla mahdollista. Miksi joissakin muissa kunnissa lautakunnalla on otto-oikeus päätöksiin, mutta Kouvolassako ei?
Lautakunnan tulisikin ottaa mietittäväkseen, miten päätöksen teko ja valitusprosessi ovat kokonaisuudessaan järkevä, että tällaisilta valituskierroksilta hallinto-oikeudessa vältyttäisiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti