lauantai 21. maaliskuuta 2015

Tierahat ratahankkeista

Nykyisin sekä asfaltti- että sorateiden kunto on hälyttävä: uria, railoja, kuoppia ja monttuja. Kunnossapidon vähyys uhkaa jo murentaa teiden rakennekerroksia, jolloin joudutaan kalliisiin perusparannuksiin. Tämä maksaa enemmän kuin järkevä kunnossapito. Tieliikenteen verot ovat 8 miljardia euroa. Tiestön rakentamiseen ja kunnossapitoon käytetään vain 2 miljardia euroa.

Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilän ehdotus ylimääräisestä polttoaineverosta-> (Uusimaa 21.3.2015) ei ole kannatettava. Polttoaineessa on jo nykyisellään veroja 68%. Niitä ei pidä lisätä.

Rahat teiden kunnossapitoon tulisi ottaa raskaan raideliikenteen hankkeista. Ratahankkeita on rakenteilla 2600 miljoonan arvosta, kun taas tiehankkeita 700 miljoonan arvosta. Mukaan on otettu myös syksyllä valmistunut Koskenkylä-Kotka moottoritie. Suunnitteilla on raideliikenteen hankkeita 3500 miljoonalla, mutta maantiehankkeita vain kymmenesosa tästä rahasta.



Ratahankkeiden ongelma on myös niiden laskennalliset tuotot, jotka ovat puhdasta mielikuvitusrahaa. Tuotoiksi lasketaan säästyneitä matka-aikoja, joita monesti ei edes huomaa. Mielikuvitusrahalla on helppo laskea tulokseksi mitä vain. Siksipä Helsingin 956 miljoonan euron Pisararadan kannattavuus romahti viime syksynä yllättäen. Miljardihanke, jonka hyödyt ovat erittäin kyseenalaiset.

Viime viikkoina on satoihin, ellei tuhansiin autoihin tullut vaurioita. Kuljettaja ei aina näe tai pysty väistämään monttuja. Rengasvauriot huomaa heti, mutta pyöränripustimien vääntymisistä johtuvat vauriot huomataan ehkä vasta viikkojen tai kuukausien päästä. Erityisen vaarallisia kuopat ovat moottoripyöräilijöille.

Kuoppia ja monttuja on runsaasti niin kyläteillä kuin kaupunkien kaduilla. Ennen muuta kyse on rahasta. Rahat teiden kunnossapitoon tulisi ottaa suunnitteilla olevista ratahankkeista. Espoo-Salo-oikorata, Pisararata ja Länsimetron jatko ovat 2,6 miljardia euroa eli enemmän kuin kaikki teiden rakentamis- ja kunnossapitorahat yhteensä. Nykykehityksellä teiden kunto on pian hengenvaarallinen ja kunto kuin Venäjällä.  Tierahat  on otettava ratahankkeista.


Maanteihin ja kyläteihin rahat raideliikenteen hankkeista. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti