Perustelut rautatieliikenteen
kauko-ohjauksen ja 60 työpaikan siirtämisestä Lahteen eivät vakuuta
rautatiealan ammattilaisia. Siirtoa perustellaan keksityillä syillä ja
mielikuvilla.
Siirtoa perustellaan
Kouvolan tilojen huonolla kunnolla.
Väite on täysin tuulesta temmattu.
Kouvolan
liikenteenohjauksen rakennus uusittiin täydellisesti 2009. Kaikki muu paitsi
rakennuksen betonirunko uusittiin. Urakan kokonaiskustannus oli yli 2,5
miljoonaa euroa. Lisäksi ohjauskeskuksen
asetinlaitteisiin ja liikenneohjausjärjestelmiin on laitettu miljoonia viime
vuosien aikana.
Lahtea perustellaan
työvoiman saannilla. Väite on naurettava. Lahdesta on aikoinaan siirretty liikenteenohjaus
Kouvolaan. Tällöin siirtoa perusteltiin työvoiman saatavuudella. Rautatiealan
koulutuskeskus KRAO kouluttaa liikenteenohjaajien teoriaosuudet ja liikenneohjauksen
simulaattoriosuudet Kouvolassa. Lahdessa ei ole tällä hetkellä
liikenteenohjausta ollenkaan, eikä siten ammattitaitoista työvoimaa saatavilla.
Rautatiealan koulutus
tulee keskittymään Kouvolaan tulevaisuudessa. Radanpidon ammattinäytöt tullaan
antamaan pitkälti rakenteilla olevassa Ratateknisessä oppimiskeskuksessa (ROK).
Kummassakin oppilaitoksessa (KRAO ja ROK) opintoihin kuuluu oleellisena osana
tutustuminen liikenneohjauskeskukseen ja sen toimintaan.
Kouvola on
kemikaaliratapihoista yksi Suomen suurimmista 14 kilometriä pitkänä liikennepaikkana.
Kouvolassa on osaamista rautatieliikenteen solmukohtana sekä teollisuus- ja
satamaliikenteen ohjaajana.
Lahden seudun ministeri Juha Rehula valmistautuu maakuntavaaleihin siirtämällä työpaikkoja Lahteen |
Päätös keskittää Lahteen
liikenteenohjaus perustuu muihin kuin järkisyihin. Päätös on puhdas poliittinen
joululahja maakuntavaaleja varten Lahden seudun ministerille. Ministerin tarve
saada uusia työpaikkoja omille alueilleen lienee suurin syy liikenneohjauksen
siirrolle Lahteen.
Kouvolan pitää ryhtyä
pikaisiin toimiin edunvalvonnan suhteen. Kouvolan tulee lähettää valtuuskunta
liikennevirastoon tapaamaan liikenneministeri Berneriä ja oikoa päätöksen
virheelliset perustelut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti