Kouvolan kaupunginhallitus aikoo perustaa
apulaiskaupunginjohtajan ja kolmannen apulaiskaupunginjohtajan viran maanantaina 4.12.2017
ja tehdä muitakin päätöksi, joilla on vaikutusta pitkälle tulevaisuuteen.
Kouvolan kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelut
siirretään vuonna 2019 perustettavalle sote kuntayhtymälle. Kouvola maksaa
silti kulut ko kuntayhtymälle ja maakunta ottaa vastuulleen 2020 koko
sote-sopan ja Kouvolan veroprosentiksi jää 8,5 veroäyriä.
Linkki: Kouvolan tuleva veroäyri
Linkki: Kouvolan tuleva veroäyri
Maakuntauudistuksen seurauksena 60% budjetistamme siis lähtee pois ja
loppusummalla maksamme jäljelle jäävien johtajien korotetut palkat yms kulut.
Kouvolan edelliseltä kaupunginhallituksen aikana vähensimme henkilökuluja 20
milj € verran. Tämä tehtiin mm:
-
irtisanomalla
ihmisiä
-
jättämällä
virkoja täyttämättä
-
tervehdyttämällä
organisaatiota
-
jättämällä
apulaiskaupunginjohtajan virka täyttämättä, koska tehtävät vähenevät rajusti vuonna 2019
-
pidättäytymällä
palkkioiden korotuksista (luottamushenkilöt)
-
lisäsimme
henkilöitä vain kun sillä saatiin säästöjä. Säästöä haettiin mm. perustamalla oma erityislasten yksikkö, koska
yksikköhinnat kilpailutuksessa olivat noin 550-600€/vrk lasta kohti. Omana tuotantona palvelu oli huomattavasti halvempaa.
Uusi kaupunginhallituksemme linja näyttää muuttuneet. Nyt on
korotuksia ja uusi virkoja syntynyt kuin sieniä sateella. On projektivastaavia
joka hommaan ja uusia toimia ja virkoja syntyy kuin sieniä sateella. Säästöt ja
tervehdyttämiset ovat jääneet tavoitteista ja tilalle on tullut uudet lisävirat
ja henkilöstön lisääminen. Hallinnon perkaamisesta (siltä osin, jota jää vuonna
2019 Kouvolalle) ei ole enää puhuttu mitään, vaikka siihen olisi vieläkin
ilmeistä tarvetta.
Kaupungilta puuttuu minusta nyt selkeys toimintatavoissa!
Henkilöstöuudistukset ja organisaatiomuutokset tulisi
tehdä pitkäjänteisesti, ottaen huomioon vuoden 2019 muutokset. Kotkassa
uusi kaupunginjohtajalle tehtiin vain määräaikainen työsopimus tämän takia.
-
2019
asti ei siis pitäisi suosia määräaikaisia sopimuksia
-
organisaatiouudistukset
tulisi tehdä siten, että on poliittisesti hyväksytty organisaatiomalli, johon
pyritään olisi valmis 2019 alusta!
-
uusi
organisaatiomalli aloittaisi 2019 alusta.
-
sitä
ennen ei tehtäisi suuria muutoksia, joita on vaikea tai mahdoton perua.
-
päätöksiä
valmisteltaessa kuultaisiin myös valtuutettuja.
Ehdotankin siksi, että kaupunginhallituksen
jäsenet miettisivät seuraavia vaihtoehtoja:
-
Tuukka
Forsell:n hoitaisi apulaiskaupunginjohtajan viran oman työnsä lisäksi OTO:na
oman työn ohessa. Tämä käytäntö on ollut jo kauan ja käytännössä Tuukka
Forsell toimi jo edellisen kaupunginjohtajan aikana kaupunginjohtajan virassa.
Käytännössä Tuukka hoiti kaikki Laurinkin työt, koska Lauri oli melko suuren
osan työajastaan jossakin kuntaliiton tai ministeriön työryhmissä ja elimissä. Tällöin
Tuukka Forsell hoiti kaupungin asiat.
-
Ennen
kuin uusi organisaatio uudistus (vuoden 2019 jälkeinen) saadaan aikaan ei
pysyviä muutoksia/ henkilöstön lisäyksiä tehtäisi.
-
Muutokset
tehtäisiin virkoihin, jotka siirtyvät maakunnalle (vanhushoito yms näitä
siirtyviä virkoja voisi nyt lisätä tavittaessa).
-
Uuden
vuoden 2019 organisaatioselvitys tulee käynnistää pikaisesti
kaupunginhallituksen toimesta.
-
Muutokset,
jotka vaikuttavat jääviin virkoihin tehtäisiin perusteellisen selvityksen
pohjalta parlamentaarisesti ryhmiä kuunnellen.
Lisäksi olisi hyvä muistaa, että nämä asiat olivat jo
edellisellä kaupunginhallituksella esillä, eli ei näissä ole mitään
uutta. Edellinen kaupunginhallitus:
-
torppasi
apulaiskaupunginjohtajan viran perustamisen juuri siksi, että kaupunginjohtajan työmäärä ja vastuut vähenee 60% vuonna 2019.
-
torppasimme
myös luottamushenkilöpalkkiojärjestelmän, sen saman jota uusi kaupunginhallitus
nyt ajaa (sanasta sanaa samaa esitys jopa samoilla luvuilla).
-
edellinen
kaupunginhallitus aloitti hallinnon keventämisen yläpäästä vähentämällä
johtajia (mm apulaiskaupunginjohtajan virka). Nyt uusi kaupunginhallitus sen
sitten perustaa samoilla perusteilla….
-
Nämä
perustelut ovat minusta aika hupaisia perusteluja Tuukan viralle: ”Työnkuva on
viime aikoina painottunut yhä enemmän kaupungin omistajaohjaukseen ja tulevan
kaupungin roolissa tämä tulee yhä enemmin korostumaan. Nopeasti muuttuvassa
toimintaympäristössä on konsernitasolla tarkistettava tehtävänkuviakin” .
-
Kaiken
huippu on vielä III apulaiskaupunginjohtajan virka….. kun kaupungin rahat ja tehtävät laskee 60% niin vieläkö kolmas kaupunginjohtajan virka tarvitaan?
-
Kouvola
on vasta palkannut uuden elinkeinojohtajan Petteri Portaankorvan eli meillä on
jo lisätty siihen hommaan voimaa. Kouvolan edunvalvontapäällikkönä toimi Jukka
Posti vain muutama vuosi sitten. Hänet erotettiin SDP:n toimesta tekemällä uusi
”organisaatiomuutos” ja silloin sovittiin, että sitä virkaa ei tarvita,
koska se työ kuuluu kaupunginjohtajalle.
-
Nyt
elinvoimassa on siis tulevaisuudessa Jyrki Harju, kaupunginjohtaja,
Tuukka Forsell ja Petteri Portaankorva ja . Nämä piti vielä hetki sitten olla
kaikki vain kaupunginjohtajan tehtävää kuuluvia töitä. Entisen kaupunginjohtajan Lauri Lamminmäen
palkankorotuksessa huomioitiin aikoinaan juuri elinvoimaisuuden hoito.
-
Jyrki
Harjulle piti kuulua nimenomaan nämä strategiajohtajan ja omistajaohjauksen työt (jotka on jotenkin lipuneet Tuukalle).
Lopuksi sitten vielä hiukan kuntalakia. Nykyinen
hallintosäännön muutosta viedään sillä kiireellä, että ei edes kuntalain
mukaista tarkastuslautakunnan lausuntoa ole pyydetty ko uudesta
hallintosäännöstä. Asia joka kuuluu kuntalain mukaan tehdä. Mieleen
tulee sote asioiden teko eduskunnassa, kuulematta asiantuntijoita painetaan
puolivalmista lainmuutosta ja heikkotasoisia asetuksia ulos. Käsittääkseni päätöksenteossa on
muoto virhe, mikäli tarkastuslautakunta ei ole saanut mahdollisuutta lausua
hallintosäännöstä oman tehtävän osalta näkemystään.
Yleensä länsimaisessa oikeuskäytännössä on periaate, että palkkiomuutokset,
jotka koskevat itseään, tulevat voimaan vasta seuraavalla valtuuston
(edustajiston) aikana. Eli elin ei itse tee itselleen korotuksia ja nosta
palkkojaan. Tämäkin periaate on haudattu sitten tämän kaupunginhallituksen
aikana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti