Reilut kolme kuukautta sitten alkaneet pitkät ja haastavat
neuvottelut Tykkimäen moottoriratojen säilyttämiseksi ovat päättyneet kaikkien kannalta
hyvään lopputulokseen. Lähetin tuolloin neuvottelukutsun kaupungin ylimmille
virkamiehille sekä poliittiselle johdolle Tykkimäen ratojen säilyttämiseksi. Tämän
neuvottelukutsun pohjalta kasasimme tehokkaan ”Pro Tykkimäki ratojen asialla” ryhmän.
Siihen pyysimme rautatielogistiikan ja -rakennuttamisen ammattilaisia, alueen
yrityksiä ja moottoriratojen käyttäjiä. Ryhmällä oli myös omat suljetut FB-sivut.
Kaupunkimme virkamiehillä asenne oli alusta asti rakentava.
Poliittisesta ohjauksesta ja painostuksesta huolimatta heillä riitti aikaa ja
halua ratkoa Tykkimäen kaavan ongelmia ja heikkouksia ryhmämme kanssa. Samaa
rakentavaa ilmapiiriä oli havaittavissa myös osassa valtuutetuissa, joista useat
allekirjoittivat myös valtuustoaloitteeni ratojen säilyttämiseksi. Ryhmämme jakoi infoa ja järjesti monia tiedotustilaisuuksia
asiasta kiinnostuneille valtuutetuille ja lehdistölle. Neuvottelut alueen
kaavan vaatimista muutoksista käytiin ryhmämme ja ylimpien virkamiesten kesken
ilman poliitikkoja.
Ryhmämme toimesta ideoitiin uusi kaavapohja, joka on sekä parempi
että toimivampi. Ryhmän esityksestä kaavaan saatiin kaikkia hyödyttäviä
muutoksia ilman yhtäkään huononnusta. Alkuperäisessä suunnitelmassa ollut junarata
olisi aiheuttanut turhia liikenneriskejä useiden tasoristeyksen takia.
Lisääntyvä junaliikenne olisi useasti pysäyttänyt alueen ajoneuvoliikenteen ja haitannut
Teholan alueen yritystoimintaa kohtuuttomasti. Hyväksytyssä ehdotuksessamme
junat kulkevat eteläistä reittiä luonnollisesti ja esteettömästi uuden raideyhteyden
kautta alueen terminaaleihin nopeasti ja turvallisesti.
Ryhmämme esitys laajentaa RRT-hankkeen käsittämään myös
vanha, jo kaavoitettu Teholan alue. Tämä lisää RRT-hankkeen uskottavuutta ja
toimivuutta. Tällä alueella on vapaita tontteja sekä kuljetusalan yrityksiä, joilla
on sekä halua että kykyä toiminnan kehittämiseen ja laajentamiseen. Tämä muutos
lisää RRT-hankkeen tarvitsemia alueita edullisesti ja nopeasti.
Teiden osalta ideoimamme korkeusaseman muutokset tuovat
säästöjä niin massatasapainon kuin liikennejärjestelyjen helpottuessa. Neuvottelut
onnistuivat hyvin ja on syytä antaa kiitokset hyvästä yhteistyöstä kaikille
projektiin osallistuneille. Suuret
kiitokset rakennusneuvos Veli Hyyryläiselle ja Marita Toikalle, joiden roolit olivat alusta asti
merkittävät onnistuneen loppuratkaisun löytymiselle!
Pekka Korpivaara
”Pro Tykkimäki ratojen asialla” ryhmän jäsen
KS 2.1.2017 Pekka Korpivaaran mielipidekirjoitus |
TÄSTÄ ALLA OLEVASTA KOKOUSKUTSUSTA 4.10.2017 ALKOIVAT TYKKIMÄEN RATOJEN PELASTAMISEKSI KÄYDYT NEUVOTTELUT.
Keskustelua KS sivuilla. |
Aiheeseen liittyviä linkkejä:
Linkki: Karting-radalle ja käyttäjille työrauha KS 28.12.2017
Linkki: Tykkimäen puolustajien kaasu ei hirttänyt — Maltilla tehty kansalaisvaikuttaminen onnistui
Linkki: Tykkimäen puolustajien kaasu ei hirttänyt — Maltilla tehty kansalaisvaikuttaminen onnistui
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti