Kimolan kanavan rahoituspäätös tulee harkita uudelleen.
Kouvolan osuus kanavahankkeessa piti alun perin olla 1,8 miljoonaa euroa. Kuitenkin jo hankevaiheessa summa kasvoi 2,7
miljoonaan euroon. Tällä hetkellä kanavan kustannukset ovat jo kasvaneet
Kouvolan osalta 5,7 miljoonaan euroon.
Hankesuunnitelman alkuperäinen 9 miljoonan euron kustannusarvio
on siis kasvanut yli kaksinkertaiseksi eli 20,8 miljoonaan euroon. Lisäksi
rakentamisen aikana mahdollisesti esiin tulevat seikat voivat nostaa
kokonaiskustannuksia vielä huomattavasti.
Suurin ongelma ei ole edes kasvaneet rakennuskustannukset,
vaan käyttö- ja kunnossapitokustannukset, jotka jäävät Kouvolan
kustannettaviksi. Nämä kustannukset voivat olla huomattavia vuosittain.
Kouvolan osuus Kimolan kanavasta 5,7 milj. euroa. Lisäksi vuosittaiset käyttökustannukset. |
Kouvola
lienee Suomessa ainoa kunta, joka on sitoutunut kustantamaan periaatteessa
valtiolle kuuluvan vesiliikenneväylän kunnossapitoa.
Kouvolan tulisikin luopua kanavahankkeesta ja panostaa rahat
paremmin aluettamme elinvoimaa lisääviin ja hyödyntäviin hankkeisiin.
KS 31.3.2018 |
Hakusanat: Kouvola, Kimolan kanava, vesiliikenneväylä
Kimolan kanavan rakentamista nykyhinnoilla vastustaa yli 60% gallubin mukaan!
KS 1.5.2018 Napakat |
Kimolan kanavan rakentamista vastustaa yli 60% KS:n lukijoista. Linkki: Kimolan kanava: kS 17.4.2018 Rakennetaanko vai ei? — Äänestä ja kerro mielipiteesi Lukijalta: Äärettömän kalliit sulutukset odottavat — Lukija vertailee Kimolan kanavan rakentamisen ja liikennöinnin kustannuksia
Tässä muutamia vuosina 2016—2017 toteutuneita sulutusmääriä. Nämä perustuvat liikenneviraston aineistoon: Kuopio—Iisalmi noin 400 sulutusta vuodessa, Kuopio—Syväri noin 600 ja Joensuusta Pieliselle noin 400.
Kaikki ovat suuren Saimaan vesistön latvavesiä. Kymijoen vesistön yläpäässä Keitele—Iisvesi noin 600 sulutusta vuodessa, Pielavedelle saakka noin 300. Kalkkisissa sulutuksia on noin 2 300 vuodessa, mutta suurin osa liikenteestä kohdistuu Heinolaan.
Heinolasta Vuolenkoskelle reitti on hieno, mutta mikä houkuttaisi siitä eteenpäin? Suunnitellulla kanavalla Vuolenkoskelta Voikkaalle voisi yllä olevien tilastojen perusteella olla arviolta 500 sulutusta vuodessa.
Jos rakennuskustannukset olisivat 20,8 miljoonaa euroa, poistoaika 50 vuotta, korkokanta 3 prosenttia ja vuosittaiset ylläpitokustannukset 100 000 euroa, yhden sulutuksen hinnaksi tulisi huimat 1 650 euroa! Vaikka sulutuksia olisi tuhat vuodessa, kertasulutuksen hinta olisi yli 800 euroa.
Kanavan rakentaminen avaa aivan liian pienen lisän vesireittiin. Kun veneilykausi kestää käytännössä kesäkuun alusta elokuun puoliväliin, yrittäjät tuskin uskaltavat investoida palveluihin. Tykkimäkeen, Veturiin ja kertaluontoisille asuntomessuille veneilijöitä on turha havitella.
Rakentamisessa ovat riskinä sortumat, jollainen tapahtui alkuperäisen kanavan rakentamisessa.
Sataman rakentaminen maksaa sekin. Rahaa ei pidä haaskata yhdelle harrastajaryhmälle. Tärkeämpiäkin kohteita rahalle olisi. Nyt pitää ryhdikkäästi hylätä Kimolan kanavahanke.
Timo Suominen, Eurajoki
Linkki: KS 21.4.2018 Äärettömän kalliit sulutukset odottavat
|
Päivän harkinnan jälkeen näyttää Kouvolan Sanomien päätoimittajakin päätyneen sinun kanssasi samalle kannalle:
VastaaPoistahttps://kouvolansanomat.fi/mielipide/paakirjoitukset/7796fd15-ee68-4c7c-8803-38ac46b5b091