Kouvolalainen valtuutettu Maija Lehtomäki (kesk) vastusti Kouvolan ajamaa ja kaupunginjohtajan allekirjoittamaa vetoomusta Itäradasta, joka lyhentäisi matka-aikaa Itä-Suomesta ja Kouvolasta pääkaupunkiseudulle. Maija Lehtomäki äänesti muista Kouvolan valtuutetuista poikkeavasti Itärataa vastaan.
Aivan käsittämätöntä, että kouvolalainen valtuutettu torpaa Kouvolan kaupunkia hyödyttävää hanketta!
Alla päätösehdotus, jonka jätin Kymenlaakson Maakuntaliiton kokouksessa ja jota kannatti Marjatta Nykänen (kok). Äänestys hävittiin 8-5.
MUUTOSEHDOTUS MAAKUNTAHALLITUKSEN PÄÄTÖSKOHTAAN 56§ ITÄRATASELVITYKSET ITÄRATASELVITYKSET
Kymenlaakson Liitto puoltaa Itä-Suomen maakuntaliittojen ja
Kouvolan kaupungin allekirjoittaman kirjelmää ja näkee hankkeen tarpeellisena
hyödyllisenä. Hankkeen hyöty ja vaikutus kohdistuvat Suomessa Helsingin
ulkopuolella noin miljoonaan ihmiseen.
Nopea oikorata itään lentokenttä-Porvoo-Kouvola -kautta palvelee
Helsingin ja Pietarin 2,5 h junaa sekä Savon ja Karjalan radan kaupunkeja. Helsinki-Lahti-Kouvola
on kaksi kertaa vilkkaammin liikennöity yhteys kuin Helsinki-Turku.
Savon ja Karjalan radan käyttö ja kannattavuus parantuisi merkittävästi
nopeammasta raideyhteydestä. Nyt Itä-Suomen kilpailuetu raidekuljetuksissa on
heikompi kuin Länsi-Suomen junaliikenteen hitauden johdosta (Kuopio-Helsinki 4
h, Seinäjoki-Helsinki 2,5 h).
Helsinki-Pietari 2 h 30 min, lentoasemalta 2 h 15 min
•Helsinki-Kuopio n. 3 h ja Helsinki-Joensuu n. 3 h
•Vaihtoehdot maksavat 1,5 -2 mrd (Lento-ja itärata yhdessä)
•Pääradan kapasiteetti Keravalta etelään kasvaa ja mahdollistaa
maankäytön tiivistämisen
•Helsingin metropolialue ja työssäkäyntialue kasvaa kansainvälisessä
vertailussa
•2012 Liikennevirasto, Nopea raideyhteys itään selvityksestä
Raideyhteys myös tukee Kuopion, Kouvolan, Lahden ja Joensuun ratapihojen
parantamishankkeiden toteuttaminen edistää kaupunkikeskustojen kehittämistä
sekä Kouvolan ja Lahden tavaralogistiikkakokonaisuuksien toteuttamista. Itärata
ratayhteys myös tukee investointeja, joita useat kaupungit ovat tehneet.
Itärata tukee ja mahdollistaa investointeja useille asemanseuduille
sekä tuo uutta elinvoimaa, työtä ja yhteyksiä, jotka kaikki lisäävät Itäradan
investoinnin kannattavuutta.
Kuopion Portti
2018 - 2022
> 400-500 työpaikkaa
> 150 asuntoa
> 500 asukasta
Lahden Matkakeskus
– Radanvarsi 2015 - 2025
> 4 000-5 000 työpaikkaa
> 2 400 -2 700 asuntoa
> 5 000 asukasta
Kouvolan Matka- ja
Tapahtumakeskus 2019
> Monitoimi- ja tapahtuma-areenan kapasiteetti noin 3 500 henkilöä
> 400-500 työpaikkaa
> 160 hotellihuonetta ja useita uusia liiketiloja
Joensuun
asemanseutu ja ratapiha 2018 - 2027
> 300-400 työpaikkaa
> 2 400 -2 700 asuntoa
> kaupunkikylpylä ja noin 200 hotellivuodepaikkaa
Kymenlaakson Liitto yhtyy Itä-Suomen kaupunkien ja maakuntien vetoomuksen
ja päättää ottaa maakuntakaavaprosessissa huomioitavaksi kirjelmässä mainitun
Koskenkylä- Kouvola rataosuuden yhteystarpeena.
Kouvolan kaupunginjohtaja Marita Toikan allekirjoittamaa vetoomusta vastusti Kouvolasta Maija Lehtomäki. Miksi? |
8.5.2018 Keskustan Maija Lehtomäki vastustaa itäratahanketta, jota Kouvola kannttaa! |
Linkki: Karjalainen, Kymenlaakso: Itäradasta saatava lisäselvityksiä - Maakuntahallitus haluaa suojella Haminan ja Kotkan raskasta liikennettä
Janne Rönköltä hyvä ja asiallinen kirjoitus KS 10.5.2018 :
Pääkirjoitus: Maakuntasovun sietämätön vaikeus
Kouvola ja Kotka on ainutlaatuinen kaupunkipari Suomessa. Lähteestä riippuen Kymenlaakson maakuntakeskus on Kouvola, Kotka tai molemmat yhdessä.
Missään muualla tällaista hippaleikkiä ei ole. Myös Vaasa ja Seinäjoki ovat jatkuvasti tukkanuottasilla, mutta molemmilla on maakuntakeskuksen asema: Vaasalla Pohjanmaalla ja Seinäjoella Etelä-Pohjanmaalla.
Kymenlaaksossa kaupunkien välinen hegemoniataistelu heijastuu lähes kaikille elämänaloille. Kaupunkien otellessa jalo ajatus maakunnan yhteisestä hyvästä jää usein puheiden tasolle.
Paljon on toki saatu aikaan myös yhdessä. Lisäksi muutoksen merkkejä on ilmassa. Yhtenä esimerkkinä on sovun löytyminen sote-kuntayhtymän perussopimuksesta.
Sovun löytyminen mahdollistui, kun Etelä-Kymenlaakson Miehikkälä ilmoitti olevansa mukana uudessa kuntayhtymässä vain siinä tapauksessa, jos kaikki muutkin Kymenlaakson kunnat tekevät saman päätöksen.
Kun tiukka ehto tuli, Kotka palasi neuvottelupöytään. Tämän jälkeen sovinto sopimuksen ehdoista nuijittiin pöytään muutamassa päivässä.
Viimeisin yhteenotto syntyi maakuntahallituksessa, kun käsittelyssä oli Kouvola—Porvoo-oikorata. Maija Lehtomäen (kesk.) muista kouvolalaisjäsenistä poikennut äänestyspäätös versoi puheita petoksesta. Lehtomäki perusteli kantaansa muun muassa sillä, että oikorata ei ole pohjoinen—etelä-asetelma.
Oikoradan rakentaminen olisi Savon ja Pohjois-Karjalan etu, mutta radasta olisi erittäin paljon hyötyä myös Kouvolalle ja kouvolalaisille.
Asiat monimutkaistuvat pohdittaessa sitä, onko oikorata hyödyksi vai haitaksi eteläiselle Kymenlaaksolle. Kun näkemykset ovat kovin erilaiset, yhteenottoja on odotettavissa jatkossakin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti