maanantai 7. toukokuuta 2018

Valtuutettu Maija Lehtomäki (kesk) petti Kouvolan Itärata äänestyksessä.

Kouvolalainen valtuutettu Maija Lehtomäki (kesk) vastusti Kouvolan ajamaa ja kaupunginjohtajan allekirjoittamaa vetoomusta Itäradasta, joka lyhentäisi matka-aikaa Itä-Suomesta ja Kouvolasta pääkaupunkiseudulle. Maija Lehtomäki äänesti muista Kouvolan valtuutetuista poikkeavasti Itärataa vastaan. 

Aivan käsittämätöntä, että kouvolalainen valtuutettu torpaa Kouvolan kaupunkia hyödyttävää hanketta! 






Alla päätösehdotus, jonka jätin Kymenlaakson Maakuntaliiton kokouksessa ja jota kannatti Marjatta Nykänen (kok). Äänestys hävittiin 8-5.

MUUTOSEHDOTUS MAAKUNTAHALLITUKSEN PÄÄTÖSKOHTAAN 56§  ITÄRATASELVITYKSET ITÄRATASELVITYKSET


Kymenlaakson Liitto puoltaa Itä-Suomen maakuntaliittojen ja Kouvolan kaupungin allekirjoittaman kirjelmää ja näkee hankkeen tarpeellisena hyödyllisenä. Hankkeen hyöty ja vaikutus kohdistuvat Suomessa Helsingin ulkopuolella noin miljoonaan ihmiseen.




Nopea oikorata itään lentokenttä-Porvoo-Kouvola -kautta palvelee Helsingin ja Pietarin 2,5 h junaa sekä Savon ja Karjalan radan kaupunkeja. Helsinki-Lahti-Kouvola on kaksi kertaa vilkkaammin liikennöity yhteys kuin Helsinki-Turku.

Savon ja Karjalan radan käyttö ja kannattavuus parantuisi merkittävästi nopeammasta raideyhteydestä. Nyt Itä-Suomen kilpailuetu raidekuljetuksissa on heikompi kuin Länsi-Suomen junaliikenteen hitauden johdosta (Kuopio-Helsinki 4 h, Seinäjoki-Helsinki 2,5 h).

Helsinki-Pietari 2 h 30 min, lentoasemalta 2 h 15 min
•Helsinki-Kuopio n. 3 h ja Helsinki-Joensuu n. 3 h
•Vaihtoehdot maksavat 1,5 -2 mrd (Lento-ja itärata yhdessä)
•Pääradan kapasiteetti Keravalta etelään kasvaa ja mahdollistaa maankäytön tiivistämisen
•Helsingin metropolialue ja työssäkäyntialue kasvaa kansainvälisessä vertailussa
•2012 Liikennevirasto, Nopea raideyhteys itään selvityksestä

Raideyhteys myös tukee Kuopion, Kouvolan, Lahden ja Joensuun ratapihojen parantamishankkeiden toteuttaminen edistää kaupunkikeskustojen kehittämistä sekä Kouvolan ja Lahden tavaralogistiikkakokonaisuuksien toteuttamista. Itärata ratayhteys myös tukee investointeja, joita useat kaupungit ovat tehneet.

Itärata tukee ja mahdollistaa investointeja useille asemanseuduille sekä tuo uutta elinvoimaa, työtä ja yhteyksiä, jotka kaikki lisäävät Itäradan investoinnin kannattavuutta.

Kuopion Portti 2018 - 2022
> 400-500 työpaikkaa
> 150 asuntoa
> 500 asukasta

Lahden Matkakeskus – Radanvarsi 2015 - 2025
> 4 000-5 000 työpaikkaa
> 2 400 -2 700 asuntoa
> 5 000 asukasta

Kouvolan Matka- ja Tapahtumakeskus 2019
> Monitoimi- ja tapahtuma-areenan kapasiteetti noin 3 500 henkilöä
> 400-500 työpaikkaa
> 160 hotellihuonetta ja useita uusia liiketiloja

Joensuun asemanseutu ja ratapiha 2018 - 2027
> 300-400 työpaikkaa
> 2 400 -2 700 asuntoa
> kaupunkikylpylä ja noin 200 hotellivuodepaikkaa

Kymenlaakson Liitto yhtyy Itä-Suomen kaupunkien ja maakuntien vetoomuksen ja päättää ottaa maakuntakaavaprosessissa huomioitavaksi kirjelmässä mainitun Koskenkylä- Kouvola rataosuuden yhteystarpeena.


Pekka Korpivaara 
Maakuntahallituksen jäsen (kok)
Kouvola

Alla Kouvolan allekirjoittama vetoomus, jota Maija Lehtomäki vastustaa!




Kouvolan kaupunginjohtaja Marita Toikan allekirjoittamaa vetoomusta vastusti Kouvolasta Maija Lehtomäki. Miksi?


Kuvassa Itärataa puoltavat ja  vastustaneet maakuntahallituksen jäsenet. Maija Lehtomäki ainoana äänesti Etelä-Kymenlaakson puolella ja vastusti Itärata hanketta.



8.5.2018 Keskustan Maija Lehtomäki vastustaa itäratahanketta, jota Kouvola kannttaa!


Linkki: Karjalainen, Kymenlaakso: Itäradasta saatava lisäselvityksiä - Maakuntahallitus haluaa suojella Haminan ja Kotkan raskasta liikennettä

Janne Rönköltä hyvä ja asiallinen kirjoitus KS 10.5.2018 :



Pääkirjoitus: Maakuntasovun sietämätön vaikeus


Kouvola ja Kotka on ainutlaatuinen kaupunkipari Suomessa. Lähteestä riippuen Kymenlaakson maakuntakeskus on Kouvola, Kotka tai molemmat yhdessä.
Missään muualla tällaista hippaleikkiä ei ole. Myös Vaasa ja Seinäjoki ovat jatkuvasti tukkanuottasilla, mutta molemmilla on maakuntakeskuksen asema: Vaasalla Pohjanmaalla ja Seinäjoella Etelä-Pohjanmaalla.
Kymenlaaksossa kaupunkien välinen hegemoniataistelu heijastuu lähes kaikille elämänaloille. Kaupunkien otellessa jalo ajatus maakunnan yhteisestä hyvästä jää usein puheiden tasolle.
Paljon on toki saatu aikaan myös yhdessä. Lisäksi muutoksen merkkejä on ilmassa. Yhtenä esimerkkinä on sovun löytyminen sote-kuntayhtymän perussopimuksesta.
Sovun löytyminen mahdollistui, kun Etelä-Kymenlaakson Miehikkälä ilmoitti olevansa mukana uudessa kuntayhtymässä vain siinä tapauksessa, jos kaikki muutkin Kymenlaakson kunnat tekevät saman päätöksen.
Kun tiukka ehto tuli, Kotka palasi neuvottelupöytään. Tämän jälkeen sovinto sopimuksen ehdoista nuijittiin pöytään muutamassa päivässä.
Viimeisin yhteenotto syntyi maakuntahallituksessa, kun käsittelyssä oli Kouvola—Porvoo-oikorata. Maija Lehtomäen (kesk.) muista kouvolalaisjäsenistä poikennut äänestyspäätös versoi puheita petoksesta. Lehtomäki perusteli kantaansa muun muassa sillä, että oikorata ei ole pohjoinen—etelä-asetelma.
Oikoradan rakentaminen olisi Savon ja Pohjois-Karjalan etu, mutta radasta olisi erittäin paljon hyötyä myös Kouvolalle ja kouvolalaisille.
Asiat monimutkaistuvat pohdittaessa sitä, onko oikorata hyödyksi vai haitaksi eteläiselle Kymenlaaksolle. Kun näkemykset ovat kovin erilaiset, yhteenottoja on odotettavissa jatkossakin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti