Rantarata (Heli-rata) nähtiin realistisena vaihtoehtona, kun
Helsingin kaupungin tavarasatamat päätettiin lopettaa ja kaavoittaa alueet
pääosin asuntokäyttöön. Satamatoiminnot kaavailtiin hoidettavan Helsingistä
itään olevien satamien toimesta. Suunnitelmissa Loviisan, Kotkan ja Haminan
satamat olisivat korvanneet pääkaupungin rahtisataman toiminnot. Tällöin
ratayhteys itäisistä satamista pääkaupunkiseudulle olisi ollut
välttämätön.
Itärata maastossa, Kartta KSouvolan Sanomat |
Helsinki kuitenkin rakensi Vuosaareen uuden tavarasataman.
Sen valmistuttua Rantaradalle olisi jäänyt vain vähäinen käyttö
matkustajaliikenteessä, joka sekään Etelä-Kymenlaakson väestöpohjan pienuuden
takia ei ole kansantaloudellisesti kannattavaa.
Lopullisen kuolinkellon Rantaradalle soitti Lahti-Luumäki-välin
nopeudennosto, joka mahdollisti jopa 220 km/h olevat junanopeudet
Helsinki-Lahti-Kouvola-Pietari välille. Helsinki-Porvoo-Kymi-Luumäki radan
aikasäästö Pietariin olisi laskennallisesti vain kolme minuuttia (matka-aika 2h
33min), olettaen että rata tehtäisiin nopeaksi radaksi.
"Rantarataa ei siis tarvita eikä se kannattavuudessa kilpaile Itärata-hankkeen kanssa"
"Rantarataa ei siis tarvita eikä se kannattavuudessa kilpaile Itärata-hankkeen kanssa"
Pietarin liikenteen takia Rantarataa ei siis tarvita eikä se
kannattavuudessa kilpaile Itärata-hankkeen kanssa. Aika on
valitettavasti ajanut Rantaradan ohi ja se on käytännössä jäänyt vain
poliittiseksi unelmaksi ilman realismia. Moottoritien valmistuminen on
vähentänyt radan rakentamisen paineita ja kannattavuutta entisestään.
Itärata-hanke nojaa vahvaan kannattavuuteen. Onhan jo nyt
pelkästään Helsinki-Lahti-Kouvola kaksi kertaa vilkkaammin liikennöity yhteys kuin
Helsinki-Turku.
Pekka Korpivaara
kaupunginvaltuutettu (kok)
Ks 28.8.2018 Rantarata ei ole realistinen vaihtoehto
Ks 27.8.2018 lukijalta: Itäradan Luumäki-Kotka-linjaus tuo suurimmat kansalliset hyödyt
KS 30.8.2018 Lukijalta: Kouvolan johto vastaa Joona Mieloselle: Itärata parantaa parhaiten Itä-Suomen saavutettavuutta
KySa 2.9.2018 Ranatarata ei ole realistine vaihtoehto
Ks 4.9.2018 Liikenneministeri Anne Berner kutsui Marita Toikan ja muita Itä-Suomen edustajia puhumaan Kouvola—Porvoo-oikoradasta — Unohdettu hanke nousi vajaassa kahdessa vuodessa yhdeksi Suomen keskeisimmistä väyläsuunnitelmista
KS 89.2018 Lähes kaikki kaakon edustajat itäradan kannalla
KS 13.9.2019 Pääkirjoitus: Kouvola ei saa antaa liikaa siimaa
KS 13.9.2018 Lukijalta: Mikä on SDP:n, keskustan ja kokoomuksen kanta itärataan?
KS 11.9.2018 Kouvolan kehitysjohtaja: Ministeri Anne Berner nostaa itäradan ykkösvaihtoehdoksi — "Rantarataa ei ministeriössä nähdä enää tulevaisuuden hankkeena"
KS 3.10.2018 Itärataa selvittävä työryhmä aloitti toimintansa
KS 8.9.2018 Uudesta itäradasta puhutaan paljon- Lue mitä sen kustannuksista ja matka-ajoista nyt tiedetään
KS 15.11.2018 Kouvolassa vieraillut ministeri Anu Vehviläinen: ”Porvoosta Kouvolan kautta kulkevan itäradan vaikuttavuus on merkittävästi Kotkan rantarataa suurempi”
Linkki KS 22.11.2018 Kouvolan kaupunki painottaa itärataa ja kuutostietä
Pekka Korpivaaran kirjoitus KS 28.8.2018 |
KS 30.8.2018 Kouvolan kaupunki ottaa kantaa Itäradan puolesta |
Ks 28.8.2018 Rantarata ei ole realistinen vaihtoehto
Ks 27.8.2018 lukijalta: Itäradan Luumäki-Kotka-linjaus tuo suurimmat kansalliset hyödyt
KS 30.8.2018 Lukijalta: Kouvolan johto vastaa Joona Mieloselle: Itärata parantaa parhaiten Itä-Suomen saavutettavuutta
KySa 2.9.2018 Ranatarata ei ole realistine vaihtoehto
Ks 4.9.2018 Liikenneministeri Anne Berner kutsui Marita Toikan ja muita Itä-Suomen edustajia puhumaan Kouvola—Porvoo-oikoradasta — Unohdettu hanke nousi vajaassa kahdessa vuodessa yhdeksi Suomen keskeisimmistä väyläsuunnitelmista
KS 89.2018 Lähes kaikki kaakon edustajat itäradan kannalla
KS 13.9.2019 Pääkirjoitus: Kouvola ei saa antaa liikaa siimaa
KS 13.9.2018 Lukijalta: Mikä on SDP:n, keskustan ja kokoomuksen kanta itärataan?
KS 11.9.2018 Kouvolan kehitysjohtaja: Ministeri Anne Berner nostaa itäradan ykkösvaihtoehdoksi — "Rantarataa ei ministeriössä nähdä enää tulevaisuuden hankkeena"
KS 3.10.2018 Itärataa selvittävä työryhmä aloitti toimintansa
KS 8.9.2018 Uudesta itäradasta puhutaan paljon- Lue mitä sen kustannuksista ja matka-ajoista nyt tiedetään
KS 15.11.2018 Kouvolassa vieraillut ministeri Anu Vehviläinen: ”Porvoosta Kouvolan kautta kulkevan itäradan vaikuttavuus on merkittävästi Kotkan rantarataa suurempi”
Linkki KS 22.11.2018 Kouvolan kaupunki painottaa itärataa ja kuutostietä
KS 8.9.2018 Lähes Kaikki kansanedustajat itäradan kannalla |
Kuva :Kouvolan Sanomat |
poiminta KS 3.10.2018 kartta itäradan linjasta. |
Olet Pekka oikeassa. Vielä kun olisi olisi saatu kouvolan veturin viereen keskussairaala eikä meren rannalle. Niin ns. Järki olisi voittanut politiika.
VastaaPoista