Usein heikon kunnon yhtenä syynä monissa koulurakennuksissamme on painovoimaisen ilmanvaihdon ja tuuletuksen korvaaminen koneellisella ilmastoinnilla. Näin on aikaisemmin hyvin toimineiden koulurakennusten tilalle saatu mikrobien ja homeen kehittymiselle otolliset olosuhteet, joissa oppilaat eivätkä opettajat pysty työskentelemään.
Suomessa on rakennettu kivikouluja kaikkialle 1950-luvulta lähtien. Koulut rakennettiin kuivalle paikalle keskelle kylää. Rakennustapa oli historiassa todettu hyväksi yksiaineiseksi hengittäväksi rakenteeksi. Koulut toimivat ilman koneellista ilmanvaihtoa hyvin, koska luokat tuuletettiin joka välitunti. Peruskorjauksien yhteydessä niihin asennettiin koneellinen ilmanvaihto energiansäästö syistä. Säästöä lisäsi ilmanvaihdon sulkeminen viikonlopuiksi ja lomien ajoiksi, ainoastaan märkätiloissa poisto oli aina päällä pitäen ne alipaineisina koko ajan.
Alipaineistetussa rakennuksessa ulkoilman mikrobit ja itiöt kertyvät rakennusmateriaaleihin ja siksi materiaalinäyte kasvattaa hometta hyvin ja paljon. Materiaalinäytteitä tutkimalla ja kasvattamalla saadaan näyttämään, että rakennus on kosteus- ja mikrobivaurioinen, vaikka sen on aiheuttanut koneellinen alipaineinen ilmanvaihto ja väärät tutkimusmenetelmät.
Virheellinen analyysi ja mikrobivaurio rakenteessa johtaa
usein koulun purkamiseen ja uuden koulun rakentamiseen. Uusi koulu rakennetaan
usein paikalla nopeasti ja valmiiksi märkänä. Kierre sisäilmaongelman osalta
jatkuu jonkin ajan kuluttua uudestaan.
Koulujen
sisäilmasta ei ole riittävästi tietoa päättäjillä. Nykytietämyksen mukaan on
hyvä tutkia jokaisen koulun sisäilman toksisuus. Sisätiloissa käytettyjen
siivouskemikaalien ja materiaalipäästöjen on viime aikoina todettu vaikuttavan
omalta osaltaan rakennusten sisäilman laatuun.
Sisäilman myrkyllisyyttä tulee
siksi tutkia suoraan uusilla menetelmillä sisäilmasta eikä sisäilman pölyistä
tai pelkästään rakenteista. Tutkimuksissa on havaittu, että sisätilahomeet
emittoivat toksiineja nestepisaroina eikä itiöinä eli hiukkasina.
"Paras tapa olisi tutkia jokaisen koulun sisäilman toksisuus"
Materiaalinäytteet vaativat aina rakenteen avaamisen ja
tulos on aina kasvustoinen johtuen siitä, että itiöitä on kaikkialla, mutta niillä
saadaan lietsottua ongelmat isoimmaksi tai pienemmiksi kuin ne todellisuudessa
ovat.
Hengitysilmasta kerättävä näyte
paljastaa mikrobien tuottamat myrkyllisyydet, materiaalien sisältämät biosidit
sekä käytön tuomat epäpuhtaudet sisäilmassa. Ihmisen elimistö ei pysty
käsittelemään myrkyllisiä aineita. Uusilla menetelmillä ilmasta mittaamalla on
jopa säästetty rakennuksia turhilta purkamisilta. Sisäilma tulisi tutkia
jokaisesta koulusta säännöllisesti.
Kenenkään ei tule altistua homeelle/
myrkyille ja menettää terveyttään huonon sisäilman takia tai sen seurauksena,
ettei sisäilmaa ole tutkittu.
Pekka Korpivaara
Kunnanvaltuutettu (kok)
Linkki parempaan sisäilmaan: Sisailmatutkimuspalvelut Elisa Aattela.fi
Linkki: Jokaisen koulun sisäilma tutkittava ennen kouluverkkoselvitystä KS 29.9.2018
Linkki: Jokaisen koulun sisäilma tutkittava ennen kouluverkkoselvitystä KS 29.9.2018
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti