Ihminen on laumaeläin
Ihminen on lajityypillisesti laumaeläin. Silti nykyisissä koulutusratkaisuissa menemme yhä enemmän yksilöllisiin ratkaisuihin ja urapolkuihin. Pitäisikö yhteisöllisyys ja ryhmät nostaa taas arvoonsa?
Lukio on ollut luokaton jo kauan. Kurssien muotoon
rakennettu lukio ei samalla lailla luo luokkahenkeä ja synnytä yhteisöllisyyttä
kuin ennen. Oppilaat eivät tunne samalla lailla toisiaan kuin kiinteissä
luokissa.
Nuoret kaipaavat ryhmään kuulumista |
Samaa luokattomuutta ja yksilöllisiä urapolkuja ajetaan myös
ammattikoulutukseen. Yksilölliset ja joustavat opintopolut sopivat osalle
opiskelijoista. Suurimmalle osalle tuttu ja turvallinen ryhmä ja sen tuoma
sosiaalinen tuki tuo parhaan oppimistuloksen ja läpipääsyn ammattikoulutuksesta.
Tutussa ryhmässä opitaan ja kehitytään parhaiten myös sosiaalisissa taidoissa.
Tiimityötaitoja tarvitaan
Nykypäivän työelämä vaatii entistä enemmän kykyä ja taitoa
toimia tehokkaasti yhteistoiminnallisuutta vaativissa ryhmätilanteissa. Insinööritöissäkin
Thomas Edisonien aika on ohi. Tulokset syntyvät tiimeissä, jotka toimivat
laajoissa yhteistyöverkostoissa.
Yksinäisyys tuo myös fyysisiä vaivoja
Yksinäisyys on monien ongelmien taustalla. Sitä ei helposti
tunnisteta, koska hoidetaan vain yksinäisyyden aiheuttamaa oiretta. Kukin
asiantuntija katsoo oiretta omasta näkökulmastaan. Kokonaiskuvaa ei nähdä ja
siksi juurisyyhyn eli yksinäisyyteen ei osata tarttua. Toisaalta ei ole
moniakaan tahoja, jotka hoitaisivat yksinäisyyden ongelmaa.
Yksinäisyys on rankka sairaus. Objektiivisissa mittauksissa yksinäisyyden
on todettu tuovan fyysisiä sairauksia. Nuorilla on perustarve kuulua ryhmään ja
rakentaa sitä kautta minuuttaan. Tämä perustarve tulee ottaa huomioon myös
poliittisessa päätöksenteossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti