Cursorin toimitusjohtaja David Lindström (KS 18.5) perusteli itäisen rantaradan tarvetta nopean junayhteyden puuttumisella Pietarin talousalueelle. Nopea junayhteys Pietariin on jo rakennettu sadoilla miljoonilla euroilla, ja se valmistui 2010.
Vuonna 2007 Suomessa aloitettiin kaksi rakennushanketta
nopean junayhteyden rakentamiseksi Pietariin. Samaan aikaan alkoivat myös
Venäjällä vastaavat ratahankkeet. Venäjällä ratayhteydet kunnostettiin suurella
rahalla siten, että rataverkko mahdollisti henkilöjunien liikennöinnin yli 200
kilometrin tuntinopeudella Pietarin ja Buslovskajan (Vainikkala) välillä.
Yhteensä nopean junayhteyden rakentamiseen Pietariin käytettiin pelkästään 2007-2010 Suomen puolella reilusti yli 250 miljoonaa euroa."
Nopean junayhteyden alkuperäinen hankerahoitus vuosiksi
2017-2010 oli Lahti-Luumäki välille 185 miljoonaa euroa ja Luumäki-Vainikkala
välille 20 miljoonaa euroa. Lisäksi Lahti-Vainikkala välin hankkeelle saatiin
TEN-verkkojen monivuotista MAP 2007-2013 tukea 23,2 miljoonaa euroa. Lisäksi hankerahoitusta
nostettiin miljoonilla kesken rakennushankkeen.
Yhteensä nopean junayhteyden rakentamiseen Pietariin käytettiin
pelkästään 2007-2010 Suomen puolella reilusti yli 250 miljoonaa euroa. Näissä luvuissa
ei ole mukana vielä Venäjän puolen vastaavia ratainvestointeja eikä ranskalaiselta
Alstom-yhtiöltä tilattuja 120 miljoonan eurojen Allegro-junia.
Verrattaessa itäistä rantarataa ja itärataa olisi syytä
ottaa huomioon Pietarin nopeaan ratayhteyteen jo käytetty raha. Itäiseen
rantarataan investointi ei lisäisi yhteyksiä Pietariin eikä toisi taloudellista
lisäarvoa Suomelle tai Pietarin talousalueelle. Itärata sen sijaan hyödyttäisi
molempia.
Pekka Korpivaara
kaupunginvaltuutettu (kok)
Kouvola
Cursorin toimitusjohtajan kirjoitus KS 18.5.2019 |
Pekka Korpivaaran vastine KS 22.5.2019 |
Linkki: KySa 16.9.2019 Nyt on hyvä aika koota alueen kuntien yhteistä tahtoa ja mahdollisuutta osallistua rantaradan rahoittamiseen
Linkki: YLE Selvitys: Rantarata itään maksaisi miljardi euroa enemmän kuin Itärata Porvoon kautta Kouvolaan
Linkki: 12.3.2019 Loviisan Sanomat Loviisa jäi yksin rantaradalle
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti