KUva kertoo paljon, minkä maakuntien alueelle meillä on luonteiset yhteydet sekä yhteydet |
Nuoret edustajamme ovat lähteneet (KS 19.9) entisen Etelä-Savon maakuntajohtajan Matti Viialaisen ehdotuksen takuumiehiksi ajamaan Kymenlaaksoa Etelä-Savon ja Etelä-Karjalan kanssa yhteen! Suunta, jota edustajamme ehdottavat on huonoin mahdollinen ja olisi katastrofi Kouvolan kannalta.
"Kouvolalla ei ole kovin paljon saatavaa Etelä-Karjalan, eikä varsinkaan Etelä-Savon suunnalta, jonka väestökato oli suurempaa kuin missään muussa Suomen maakunnassa."
Kymenlaaksossa liitto on viime vuosina vaihtanut
politiikkansa suunnan pois nimenomaan Etelä-Savosta ja Etelä -Karjalasta ja
asettanut Kymenlaakson uudeksi yhteistyösuunnaksi Etelä-Suomen ja
Päijät-Hämeen. Tästä on kaikilla maakuntaliiton hallituksen jäsenillä yhteinen
näkemys. Edustamme siis uuta suuntausta, emme kirjoituksessa ehdotettua vanhaa
suuntausta. Kouvolalla ei ole kovin paljon saatavaa Etelä-Karjalan, eikä
varsinkaan Etelä-Savon suunnalta, jonka väestökato oli suurempaa kuin missään
muussa Suomen maakunnassa.
Kouvolasta työmatkaliikenne ja liiketoiminta suuntautuu Lahteen
ja Uudenmaan suuntaan. Kymenlaaksosta ei
käydä töissä Etelä-Savossa eikä Etelä-Karjalassa. Kouvola on historiallisesti Itä-Hämettä
ja matkaa Kouvolan keskustasta Uudellemaalle on alle 30 kilometriä.
Toivottavasti tämä nuorten avaus ei saa tulta purjeisiin,
sillä heidän ja Matti Viialalaisen ajama maakuntaehdotus muuttaisi nykyisen
uuden yhteistyön suunnan ja veisi meidät pois niistä pöydistä, joissa
tulevaisuutta rakennetaan. Liittoutumalla vahvan Uudenmaan ja Päijät-Hämeen
kanssa saamme valtakunnallisesti 67 kansanedustajan voiman. Ehdotettu suuntaus
toisi meille 32 kansanedustajan voiman eli alle puolet nykyisestä. Sekö olisi
sitä "uutta yhteistyösuuntaa" jota kirjoituksessa kehutaan.
Pekka Korpivaara
maakuntahallituksen jäsen (kok)
Maakuntajohtaja ei näe mitään etuja nuorten ehdotuksessa.Kuvakaappaus KS , kuva Juhana Lappalainen. |
Keskustelua "kasvavasta" Etelä-Savosta KS 19.9.2019 |
KS 24.9.2019 Etelä-Savo tyrmää maakuntien yhdistymishaaveet |
Vastaukset Kymen Sanomien kyselyyn (sp 29.9.2019) koskien maakunnan yhteistyötä ja Kymenlaakson maakunnan yhdistämistä Etelä-Savoon ja Etelä-Karjalaan.
Vastaukset Pekka Korpivaara, Kouvola (kok)
1. Etelä-Karjalan
maakuntajohtaja Matti Viialainen on ollut kovin aloitteellinen kolmen
maakunnan, Etelä-Karjalan, Kymenlaakson ja Etelä-Savon yhdistämiseksi
suurmaakunnaksi. Mitä arvelet tästä esityksestä?
Esitys on erittäin huono. Maakuntien yhdistämisellä ei ole
saavutettavissa mitään hyötyjä, pelkästään haittoja.
Matti Viialaisen esitys kumpuaa suuruuden ideologiasta,
jossa kuvitellaan ison organisaation ja alueen ratkaisevan kaikki ongelmat.
Esitys yhdistää erilaiset ja taustaiset maakunnat yhdeksi isoksi maakunnaksi
edustaa vanhaa bresneviläistä ajatusmallia, jossa kaikki iso on suurta,
kaunista ja tehokasta, vähän kuin entisessä Neuvostoliitossa.
Kuuluuko mielestäsi
maakuntajohtajan virkamiehenä olla tavallaan aktiivinen uuden ratkaisun etsijä?
Maakuntajohtajan tehtäviin ei kuulu aktiivinen politiikan
tekeminen. Maakuntajohtajan tehtäviin kuuluu johtaa maakunnan hallintoa,
taloudenhoitoa ja asioiden valmistelusta maakuntahallituksen käsiteltäväksi.
Rooli‐ ja työnjako poliittisen johdon kanssa on minusta menneet Matti
Viialaisella sekaisin.
2. Mikäli maakuntien
yhdistämistä mietitään, mikä suunta olisi näkemyksesi mukaan mielenkiintoisin?
Kouvolan valtuutettujen ryhmä kirjoitti Kouvolan Sanomissa 20.9. (mielipide),
että maakunnan rajojen mukaisesti kaikki suunnat Uusimaa, Päijät-Häme,
Etelä-Savo ja Etelä-Karjan olisivat vaihtoehtoja.
Kouvolalla ja Kotkalla ei ole kovin paljon saatavaa
Etelä-Karjalan, eikä varsinkaan Etelä-Savon suunnalta. Kotkalla on
E18-moottoritie suoraan Helsinkiin noin tunnin ajomatkan päässä. Kouvolasta on
hyvät rautatie- ja maantieyhteydet niin Lahteen kuin Helsingin suuntaan, jonne
Kouvolan työmatkaliikenne suuntautuu. Kymenlaaksosta ei käydä töissä Etelä-Savossa
eikä Etelä-Karjalassa.
Nuoret edustajamme ovat lähteneet (KS 19.9) Matti Viialaisen
ehdotuksen takuumiehiksi ajamaan Kymenlaaksoa Etelä-Savon ja Etelä-Karjalan
kanssa yhteen! Suunta, jota edustajamme ehdottavat on huonoin mahdollinen ja
olisi katastrofi niin Kotkan kuin Kouvolan kannalta.
Kymenlaaksossa liitto on viime vuosina vaihtanut
politiikkansa suunnan pois nimenomaan Etelä-Savosta ja Etelä -Karjalasta ja
asettanut Kymenlaakson poliittisen/maakunnallisen yhteistyön suunnaksi
Etelä-Suomen ja Päijät-Hämeen. Tästä on kaikilla maakuntaliiton hallituksen
jäsenillä yhteinen näkemys. Edustamme siis uuta suuntausta, emme kirjoituksessa
ehdotettua vanhaa suuntaa.
Vaihtoehtoina vain Uusimaa ja Päijät-Häme ovat realismia ja
yhteistyötä niiden kanssa on syytä lisätä.
Etelä-Savo on huonoin mahdollinen yhteistyön suunta.
Etelä-Savo menetti viime vuonna väestöstään 2 554 henkeä. Väestökadossa vauhti
oli suurempaa kuin missään muussa Suomen maakunnassa. Luvuissa yhdistyvät suuri
kuolleisuus, alhainen syntyvyys ja koko ajan kiihtynyt muuttotappio, jonka osalta
Etelä-Savo oli Suomen synkin alue.
Mitähän intressiä Etelä-Savolla on Kymenlaakson suuntaan?
Kymenlaakson liiton yhteistyö niin Päijät-Hämeen suuntaa kuin Uudellemaalle on
toiminut mallikkaasti. Nykyisen uusi
yhteistyön suunta avaa meille mahdollisuuden vaikuttaa paremmin valtakunnan
tasolla maakuntamme asioihin. Liittoutumalla vahvan Uudenmaan ja Päijät-Hämeen
kanssa saamme valtakunnallisesti 67 kansanedustajan voiman. Ehdotettu suuntaus
toisi meille 32 kansanedustajan voiman eli alle puolet nykyisestä.
3 Minkä
kouluarvosanan annat nykyiselle Kymenlaakson maakunnalle yhteistyön,
kehityshankkeiden ja tavoitteiden näkökulmasta? Eli miten toimiva maakunta on?
Nykyinen maakunnan ongelma on maakunnan dipolisuus.
Maakunnassa on kaksi tasavahvaa aluetta, Etelä-Kymenlaakso ja
Pohjois-Kymenlaakso. Yhteistyössä on kaikissa organisaatioissa ongelmia, mitä
suurempi organisaatio sen suuremmat ongelmat. Maakunnan kehityshankkeissa yhteistyö
on pelannut jopa hienosti, koska moni hanke tukee niin Etelä- kuin
Pohjois-Kymenlaaksoa, esim. rata- ja ratapihahankkeet Kouvolan ja Kotkan
välillä, tiehankkeet yms. Pyhtään lentokentän osalta Pohjois-Kymenlaakson
edustajat tukivat hanketta jopa laajemmin kuin Etelä-Kymenlaakson edustajat, jotka
eivät nähneet lentokenttää kilpailevana lentokenttänä vaan elinvoimaa lisäävänä
hankkeena. Etelä-Kymenlaakson edustajat taas näkivät kentän Kymin lentokentän
kilpailijana ja olivat siten enemminkin hankkeen ”jarrumiehinä”. Tavoitteina tulisi aina olla koko maakunnan
etu, tässä on mielestäni melko hyvin onnistuttu.
Kouluarvosana antaisin yhteistyön, kehityshankkeiden ja
tavoitteiden näkökulmasta 8+. Maakunta on hyvin toimiva muuten, paitsi
sairaanhoidon ja sotepalvelujen osalta, joiden yhdistäminen on ollut katastrofi
niin saatavauuden kuin kustannuksien osalta. Kymsoten osalta antaisin arvosanaksi
neljä perinteisellä kouluasteikolla. Kymsote on epäonnistunut jokaisessa
lupauksessaan, mikään asetetuista tavoitteista ei ole onnistunut!
Pekka Korpivaara
maakuntahallituksen jäsen
Linkki: KS 29.9.2019 Näkökulma kuntaliitokseen
Linkki: KS 20.9.2019 Maakuntajohtaja Jaakko Mikkolan mielestä Kymenlaakso kuuluu Etelä-Suomeen — ”Etelä on myös pitkällä aikavälillä tulevaisuuden suunta, ei itä”
Linkki: KS 19.9.2019 Kymmenen Kouvolan valtuutettua nostaa esiin Kaakkois-Suomen maakunnan — "Tuntuu, että emme pääse juuri mistään asiasta yhteisymmärrykseen Kymenlaaksossa
Linkki: KS 22.9.2019 Pääkirjoitus: Maakuntakeskustelu kuumeni kaakossa
Linkki: Länsi-Savo 17.9.2019 Saimaan maakunnalle tuli Etelä-Savosta jäätävä hylsy — Etelä-Savo varoo sitä, että maakuntafuusio veisi EU-aluetukirahoja naapurimaakuntaan
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti