Is 11.10.2019 "Suuri osa irakilaisista turvapaikanhakijoista oli sotilaskarkureita- Niin upseereita kuin rivisotilaita" |
Kouvolan liikunta- ja kulttuurilautakunta päätti ottaa Kouvolaan vuosittain noin 60 pakolaista huolimatta kuntamme heikosta taloustilanteesta. Pakolaisista saadut tulot eivät kata kunnalle tulevia kustannuksia, jotka katetaan kouluja lakkauttamalla, uimahalleja sulkemalla ja poistamalla kotihoidon kuntalisä.
"Kuntaliiton mukaan valtion tuet
eivät kata pakolaisista kunnille aiheutuneita kuluja"
Korvaukset ovat aivan samat kuin vuonna 2013, jolloin ne eivät kuntaliiton laskelmien mukaan kattaneet edes puolia kunnalle tulevista kustannuksista. Kunta saa laskennallista korvausta jokaisesta
vastaanotetusta yli 7-vuotiaasta henkilöstä 2 300 €/vuosi ja alle 7-vuotiaiaasta 6 845 €/vuosi.
Kuntaliiton mukaan valtion tuet eivät kattaneet kunnille aiheutuneita kuluja vuonna 2013, miten ne nyt kattavat vaikka summat ovat samat? Kuntaliitto
arvosteli jo tuolloin, että korvauksia olisi pitänyt korottaa jo 2013 yli 50%, jotta ne olisivat kattaneet edes 2013 kustannustason. Pakolaisista saatavat avustukset ovat pysyneet samoina ainakin vuodesta 2013 asti.
Tosiasia on, että liikunta- ja kulttuuripuolen (laiton?)
päätös on katastrofi Kouvolan taloudelle.
Tätä päätöstä olivat tekemässa liikunta- ja kulttuurilautakunnassa:
Sinikka Rouvari pj (KOK), Mirja Lonka vpj (KESK), Jutta Hartikainen (KOK), Erkka Koskinen (VIHR), Petri Kuutti (KESK), Sari Melkko (SDP), Matti Norppa (SIT), Tom Pahkala (SDP), Sari Porvari (VAS), Arto Sahamies (KD), Raija Sierman-Henttonen (SDP) ja Jukka Silén (KOK).
Päätöstä vastusti Leo Lindström (PS), joka jätti asiasta eriävän mielipiteen pöytäkirjaan.
Alla Pekka Korpivaaran (KOK), Jouni Sunisen (S-KS) ja Juha Ripattilan (PS) 12.12.2019 jättämä oikaisuvaatimus liikunta- ja kulttuurilautakunnan päätökseen.
OIKAISUVAATIMUS
Oikaisuvaatimuksen
kohteena oleva päätös:
Liikunta-
ja kulttuurilautakunta 20.11.2019 § 3
Oikaisuvaatimuksen
tekijät:
Pekka Korpivaara Jouni Suninen Juha
Ripattila
Katajakatu 7 Viitakummuntie
30 Halkoniementie 7
45200 Kouvola 45200 Kouvola 46800
Myllykoski
tel. 050 4141973 tel. 040 704
6566 tel. 040 080 03017
Vaatimus
Lautakunnan
päätös on kumottava ja asia siirrettävä kaupunginvaltuustolle käsiteltäväksi ja
lautakunnan päätöksen täytäntöönpano kiellettävä, koska Kouvolan liikunta- ja
kulttuurilautakunta on ylittänyt toimivaltansa.
Perustelut
Kunnan
päätösvaltaa käyttää valtuusto (kuntalaki 14 §). Päätösvalta kuuluu
valtuustolle, ellei toisin ole säädetty tai ellei valtuusto ole delegoinut
toimivaltaansa muille kunnan viranomaisille.
Kouvolan
hallinnon järjestämiseksi kaupunginvaltuusto on hyväksynyt Kouvolan
hallintosäännön, joka on tullut voimaan 1.2.2019, ja jossa määrätään mm.
liikunta- ja kulttuurilautakunnan tehtävistä ja toimivallasta.
Kulttuuri-
ja liikuntalautakunnalla ei ollut toimivaltaa päättää ko. asiasta
kokouksessaan.
Hallintosäännön
26 § Liikunta- ja kulttuurilautakunnan tehtävät ja toimivallasta sanotaan:
Tehtävät.
”Lautakunta
järjestää liikuntalain, kuntien kulttuuritoimesta annetun lain, vapaasta
sivistystyöstä annetun lain, kirjastolain, teatteri- ja orkesterilain,
museolain ja taiteen perusopetuksesta annetun lain mukaan kaupungille
kuuluvista tehtävistä sikäli, kun näistä tehtävistä ei ole erikseen määrätty.”
Toimivalta.
”Liikunta-
ja kulttuurilautakunta päättää kaupungille edellä mainittujen lakien mukaan kuuluvista
asioista.”
Valtuusto
tekee toimivallan jakoa koskevat ratkaisut eli delegointiratkaisut
hallintosäännön määräyksillä. Valtuusto voi siirtää toimivaltaansa kunnan
muille toimielimille, luottamushenkilöille ja viranhaltijoille
hallintosäännöllä. Kuitenkaan valtuusto ei ole siirtänyt ko. lautakunnalle
toimivaltaa allekirjoittaa tai käsitellä Kouvolan kaupungin ja Kaakkois-Suomen
ELY-keskuksen välistä sopimusta pakolaisten ottamisesta. Tätä valtaa ei voi
myöskään siirtää Kouvolan kaupungin johtoryhmä erillisillä hallintosääntömme
31§:n mukaisilla päätöksillä.
Lautakunnan
johtava virkamies perustelee päätöstä KS 20.11.2019 seuraavasti: ”Kouvolan
kaupungin konsernin johtoryhmässä käsitellystä asiasta päätti liikunta- ja
kulttuurilautakunta, koska kotouttamisen palvelut ovat vielä tänä vuonna
lautakunnan yhteisötyöhön kuuluvia, sanoo liikunta- ja kulttuurijohtaja Vesa
Toikka”
Kyseiselle
asialle ei ole toimivaltaperustetta hallintosäännössämme, joten perustelut ovat
kestämättömiä. Asiaan olisi voinut soveltua hallintosääntömme 31 §:n mukainen
toimivallan edelleen siirtäminen, mutta kun johtoryhmä, joka ei ole toimielin,
on käsitellyt asiaa, ei kyseinen pykälä sovellu käytettäväksi tässä asiassa.
Kun otetaan huomioon, että alkuperäisen sopimuksen on tehnyt kaupunginhallitus,
olisi oletettavaa, että se käsittelisi myös sopimuksen muutoksen. Yleisesti,
jos toimivallasta ei ole määrätty hallintosäännössä, on toimivalta
valtuustolla.
Kaupunginvaltuustolla
on kuntalain perusteella yksinomainen budjettivalta, jolloin se talousarvion
käsittelyn yhteydessä päättää määrärahoista ja sitovista laadullisista,
toiminnallisista ja taloudellisista tavoitteista. Toimivallan jäykkyyden
periaate tarkoittaa, ettei hallintosäännössä olevaa tai perustuvaa päätösvaltaa
tai delegointia voi muuttaa johtoryhmän päätöksellä edes yksittäistapauksissa,
vaan tällöin on muutettava koko hallintosääntöä. Kunnan taloudenhoidon
laillisuus, tarkoituksenmukaisuus ja talousarvion noudattaminen ovat osa hyvää
hallintoa.
Lautakunnan
päätöksen vaikutusta Kouvolan kaupungin budjettiin ei ole selvitetty ennen
päätöksentekoa. Koska lautakunnalla ei ole valtuustolle kuuluvaa
budjettivaltaa, on syytä epäillä että liikunta- ja kulttuurilautakunta on
ylittänyt valtuustolle kuuluvan budjettivallan päätöksellään. Päätös on siten
kuntalain vastainen.
Kunnan
talousjohtamisen ja suunnittelun tärkein väline on sitova vuotuinen budjetti.
Kulttuuri- ja liikuntalautakunnan ensi vuoden budjettia ei ole vielä
hyväksytty, eikä siihen hallintosäännön mukaan voi kuulua pakolaisten kotiuttamiseen
liittyviä toimintoja eikä siten niihin liittyviä tuloja/kuluja. Onkin syytä
epäillä, että lautakunnan päätös käytännössä tarkoittaa budjettivallan
anastusta, koska lautakunta on tehnyt Kouvolan kaupunkia sitovan päätöksen,
johon ei ole osoitettu määrärahaa budjetissa.
Ylivuotisella
ja pitkällä sopimuksella on pitkäjänteisiä, vuotuiseen budjettiin ja
tilinpäätökseen vaikuttavia vaikutuksia, jotka ovat valtuuston tekemien säästö-
ja palveluverkkopäätösten vastaisia.
Liikunta-
ja kulttuurilautakunnan on julkisena viranomaisena tarkoin noudatettava lakia.
Hallintolaki velvoittaa liikunta- ja kulttuurilautakuntaa noudattamaan hyvää
hallintotapaa. Esillä olevassa päätöksessä nämä vaatimukset eivät toteudu.
Liikunta- ja kulttuurilautakunta on päätöksessään ylittänyt toimivaltansa sekä
toiminut kuntalain ja Kouvolan hallintosäännön vastaisesti ja myös
päätöksellään sitovasti anastanut valtuustolle kuuluvan budjettivallan.
Lautakunnan tekemä päätös on siten lainvastainen ja sellaisenaan kumottava.
PÄIVÄYS
Kouvolassa 12.12.2019
________________ _________________ ____________
Pekka Korpivaara Jouni Suninen Juha
Ripattila
kaupunginvaltuutettu kaupunginvaltuutettu kaupunginvaltuutettu
Liite:
Liikunta- ja kulttuurilautakunnan päätös 20.11.2019
Lakimiehen, ex-kansanedustaja kannanotto asiaan! |
Päätöksen tekijät. |
Linkki: Maahanmuuttoasioiden neuvosto Muistio 06.02.2020/Asianro 4 |
Linkki: Lautakunta kumosi päätöksensä Kouvolan pakolaiskiintiön nostamisesta – Seuraavaksi asiaa käsittelee kaupunginhallitus
Linkki: KS 7.3.2020 Kaupunginhallitus käsittelee uutta pakolaissopimusta – Ely-keskus on esittänyt Kouvolalle 60 pakolaisten vastaanottamista vuosittain
Linkki: KS 7.3.2020 Kaupunginhallitus käsittelee uutta pakolaissopimusta – Ely-keskus on esittänyt Kouvolalle 60 pakolaisten vastaanottamista vuosittain
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti