Itärata palvelee isoa osaa Suomea. |
Lipputuloja rantaradalta tulisi lisää 82 miljoonaa, Kouvolan kautta kulkeva ratayhteys toisi lisää lipputuloja lisää 120 miljoonaa. Eli valtio menettää lipputuloja noin 38 miljoonaa joka vuosi rakentamalla radan Kot-kan kautta.
Kotkan kautta radan ylläpito kustannus on vuosittain 24 miljoonaa suurempi kuin Kouvolan kautta. Hyöty/kustannussuhde on itäradan eduksi radikaalisti eli lähes kaksi kertaa parempi kuin rantaradan, oikorata 0,13 ja rantarata 0,08.
Edellisten perusteella voimme todeta, rantarata on vain politiikan teko väline ilman realismia ja se ei ole varteenotettava vaihtoehto nyt eikä tulevaisuudessa. Oikorata on realismia, jota tukee kaikki selvitykset.
Näistä syistä huolimatta Kouvola on valmis tukemaan myös Kotkan ratatavoitteita. Kouvolan edustajat Kymenlaakson liitossa ovat maakunnan asialla. Toivonkin, että mikäli Sami Virtanen ei ymmärrä koko maakunnan etua, hän osaisi itse vetää johtopäätökset siitä, onko hänen paikkansa maakuntatason päätännänteossa.
Linkki: KS 17.2.2020 Kouvolassa heräsi huoli: Eteläinen Kymenlaakso pyrkii torppaamaan Kouvolan kautta kulkevan itäratalinjauksen
Linkki: KS 4.5.2020 Kouvolan kehitysjohtajan Petteri Portaankorvan mielestä itäiseltä ratayhteydeltä on vaadittu muita hankkeita enemmän ratkaisuja – "Kahta muuta ratahanketta on saatu viedä eteenpäin ennen asioiden ratkaisua"
KS 3.6.2020 Kouvola haluaa mukaan itäradan hankeyhtiön valmisteluun, kunhan yksi asia on selvä: suunniteltavan radan tulee kulkea reittiä Kouvola–Porvoo
Linkki: KS 4.5.2020 Kouvolan kehitysjohtajan Petteri Portaankorvan mielestä itäiseltä ratayhteydeltä on vaadittu muita hankkeita enemmän ratkaisuja – "Kahta muuta ratahanketta on saatu viedä eteenpäin ennen asioiden ratkaisua"
KS 3.6.2020 Kouvola haluaa mukaan itäradan hankeyhtiön valmisteluun, kunhan yksi asia on selvä: suunniteltavan radan tulee kulkea reittiä Kouvola–Porvoo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti